Riskien Maailma
Suomalaisyritys mokasi kytkennät - junat törmäyskurssilla Ruotsissa
13.06.2011 Ruotsissa sattui vakava vaaratilanne torstaina, kun junaradan liikennevalot näyttivät vihreää valoa vastakkaisista suunnista tuleville junille, kertoo iltapäivälehti Aftonbladet.
13.6.2011/ M.Haapamäki/ Iltasanomat/ Aftonbladet
Läheltä piti -tilanteen syyksi paljastui turvalaitejärjestelmään tehty virhekytkentä. - Kahtena päivänä oli helkutin kovia ukkosmyrskyjä Keski-Ruotsissa. Laitteisiin tuli hattukaupalla vikoja, maajohtaja Raimo Laakso VR-Trackilta kertoo IS:lle. VR-Track vastaa kyseisen rataosuuden kunnossapidosta. Yritys on hoitanut kesäkuun alusta lähtien 900 kilometrin mittaista rataosuutta Keski-Ruotsissa. Ukkosen aiheuttamia vikoja korjatessa oli tehty virheellinen kytkentä, jonka vuoksi järjestelmä ei tunnistanut sivuraiteella olevaa junaa. Niin valo-ohjaus näytti vihreää valoa paitsi pääraidetta kulkeneelle tavarajunalle, myös sivuraiteelta siirtyvälle tavarajunalle. - Kumpikin veturinkuljettajista sai kuitenkin ajoissa tiedon, että pelit seis, Laakso sanoo. Aftonbladetin mukaan varoitusvalot syttyivät 150 metriä ennen toisen junan siirtymistä pääraiteelle, ja junat pysähtyivät lopulta 300 metrin päähän toisistaan. Bräcken ja Långselen välillä sattuneesta tapauksesta selvittiin säikähdyksellä. - Tällaista ei saisi sattua. Yritetään ottaa opiksi, Laakso sanoo.
-----------------------------------------kommentti----
Mokia sattuu kaikille, mutta vaativien järjestelmien suunnitteluprojekteissa olisi aina käytettävä esim seuraavia katselmusmenttelyjä: Test Readiness Review (TRR), Site Acceptance Test (SAT) ja Factory Acceptance Test (FAT). Menettelyissä on selkeät tarkastusohjeet ja protokollat, joilla pyritään estämään asennusten ja muutostöiden aiheuttamia virheitä.
|