Riskien Maailma

Suomalaisyritys mokasi kytkennät - junat törmäyskurssilla Ruotsissa

13.06.2011

Ruotsissa sattui vakava vaaratilanne torstaina, kun junaradan liikennevalot näyttivät vihreää valoa vastakkaisista suunnista tuleville junille, kertoo iltapäivälehti Aftonbladet.

13.6.2011/ M.Haapamäki/ Iltasanomat/ Aftonbladet

Läheltä piti -tilanteen syyksi paljastui turvalaitejärjestelmään tehty virhekytkentä.
 - Kahtena päivänä oli helkutin kovia ukkosmyrskyjä Keski-Ruotsissa. Laitteisiin tuli hattukaupalla vikoja, maajohtaja Raimo Laakso VR-Trackilta kertoo IS:lle.
 
VR-Track vastaa kyseisen rataosuuden kunnossapidosta. Yritys on hoitanut kesäkuun alusta lähtien 900 kilometrin mittaista rataosuutta Keski-Ruotsissa.

Ukkosen aiheuttamia vikoja korjatessa oli tehty virheellinen kytkentä, jonka vuoksi järjestelmä ei tunnistanut sivuraiteella olevaa junaa. Niin valo-ohjaus näytti vihreää valoa paitsi pääraidetta kulkeneelle tavarajunalle, myös sivuraiteelta siirtyvälle tavarajunalle.
 - Kumpikin veturinkuljettajista sai kuitenkin ajoissa tiedon, että pelit seis, Laakso sanoo.

Aftonbladetin mukaan varoitusvalot syttyivät 150 metriä ennen toisen junan siirtymistä pääraiteelle, ja junat pysähtyivät lopulta 300 metrin päähän toisistaan. Bräcken ja Långselen välillä sattuneesta tapauksesta selvittiin säikähdyksellä.
 - Tällaista ei saisi sattua. Yritetään ottaa opiksi, Laakso sanoo.

-----------------------------------------kommentti----

Mokia sattuu kaikille, mutta vaativien järjestelmien suunnitteluprojekteissa olisi aina käytettävä esim seuraavia katselmusmenttelyjä: Test Readiness Review (TRR), Site Acceptance Test (SAT) ja Factory Acceptance Test (FAT). Menettelyissä on selkeät tarkastusohjeet ja protokollat, joilla pyritään estämään asennusten ja muutostöiden aiheuttamia virheitä. 

15.09.2011Kaksi kuollut Norjan laivapalossa
13.09.2011Kodin vaarallisimmat vimpaimet listattu Yhdysvalloissa
12.09.2011Ydinvoimaloiden määrä on nyt alimmillaan 2000-luvulla
29.08.2011Lapsia kuljettanut linja-auto syttyi palamaan Kirkkonummella
19.08.2011VR yrittää vähentää Pendolinojen hyytymisiä
16.08.201180% hisseistä ei täytä turvavaatimuksia
09.08.2011Bussi ilmiliekeissä - jälleen
21.07.2011WiFi riski hallintaan - TTVK putsaa tavalliset kansalaiset rahoistaan
14.07.2011Bussi paloi rajusti, vain kehikko jäi jäljelle
29.06.2011Nokian vesikriisistä ehdollista - johto ja suunnittelu pesivät kätensä
27.06.2011VR: Palkkio Rekolan tuhotyön tiedoista
13.06.2011Rikotut junaradan turvalaitteet sotkevat junaliikennettä pääradalla.
13.06.2011Suomalaisyritys mokasi kytkennät - junat törmäyskurssilla Ruotsissa
08.06.2011Kemikaalitapaturma: Säiliöauton kuljettaja menehtyi
02.06.2011Oikeuskäytäntö erilainen: päiväsakko vs. vahingonkorvaus?
02.06.2011Pääradan tulipaloista syytetty mies kiistää
02.06.2011Syyttäjä vaatii Nokian puhdistamonhoitajalle ehdollista
26.05.2011Air France -turman syynä sakkaus
21.05.2011STUK: Ydinvoimalaitosten varautuminen häiriöihin selvitetään
12.05.2011Puolustusvoimat arvostelee Sisun kuorma-autoja
21.04.2011Olkiluodon kuolemanturmasta sakkorangaistuksia
21.04.2011BP vaatii 28 Mrd eur lauttavalmistaja Transoceanilta.
15.03.2011Olkiluoto sietää 3.5 m meriveden pinnan nousun
26.01.2011Toyotan korjauskutsu polttoainevuodon takia
04.12.2010Kuormanosturi kyykytti jälleen..
25.11.2010Kuormanostureissa yhä vakava turvallisuuspuute?
12.11.2010update: A380:n moottorivian syy selvillä
10.11.2010Tulipalo: risteilijä ajelehtii sähköttä.
05.11.2010Qantas: Vika tai suunnitteluvirhe hajotti A380:n moottorin.
13.09.2010Vaarallisten tuotteiden takaisinvedot lisääntyneet
16.08.2010Artikkeli: RAM-analyysi, käytännön näkökulmia
01.07.2010Polemiikki: Ydinvoiman suojavyöhykkeet?
30.04.2010Kirjasto: pdf ym downloads, viim 04.2010
06.04.2010Reliability blogi
22.12.2009Linkit, upd 052010: tuotevaroituksia, takaisinvetoja (Toyota), viranom. ym.
22.10.2009Uusia kursseja: Risk Management Systems, RCM, FMEA etc.
21.10.2009Kysely/Survey results: the most popular topic is..
15.04.2009Yhteistyö - Partnerships