Riskien Maailma

Qantas: Vika tai suunnitteluvirhe hajotti A380:n moottorin.

05.11.2010

Sydney/Melbourne (Reuters/HS 5.1.10). Australialaisen Qantas-lentoyhtiön Airbus A380 -lentokoneen moottoririkko saattoi johtua joko viallisesta osasta tai suunnitteluvirheestä, Qantasin toimitusjohtaja Joyce sanoi.

Superjumbon moottoririkko on merkittävin tähän mennessä koettu poikkeustilanne A380:een historiassa. A380 lensi ensilentonsa vuonna 2005 ja aloitti kaupallisen liikenteen loppuvuodesta 2007.

Moottorista irronneet kappaleet rikkoivat myös koneen siipeä, mutta eivät ilmeisesti osuneet polttoainelinjoihin.

Qantas aikoo pitää maassa kaikki kuusi A380-konettaan turvallisuustarkastusten ajan. Tarkastusten arvioidaan vievän enimmillään kaksi päivää. "Jos me emme havaitse mitään kielteistä, lentokoneet jatkavat lentojaan", Joyce sanoi.

Airbus A380:n moottorit ovat Roll-Roycen valmistamia, mallia Trent 900. Samat moottorit ovat myös Singaporen ja Lufthansa koneissa. Singapore Airlines aloitti perjantaina lentämisen A380-koneilla uudestaan. Yhtiö asetti ne hetkeksi lentokieltoon Qantasin moottoririkon jälkeen. A380-konetta käyttävä saksalainen Lufthansa ilmoitti, se tarkistaa koneidensa moottori keskeyttämättä lentotoimintaa.

---------------------------------------RR vastaa:

Airbus-lentokoneita valmistava Rolls Royce ilmoittaa löytäneensä syyn Qantas-lehtoyhtiön superjumbon viimeviikkoiselle pakkolaskulle.

Yhtiö ei kertonut tarkasti, minkälainen löydetty vika oli. Se tyytyi toteamaan, että "tietty osa" moottorin turbiinitilassa petti, ja osan pettäminen aiheutti öljypalon. Yhtiö lupasi korvata viallisen osan toimivalla.

Rolls Roycen mukaan vika koskee ainoastaan Trent 900 -mallisia moottoreita.

15.09.2011Kaksi kuollut Norjan laivapalossa
13.09.2011Kodin vaarallisimmat vimpaimet listattu Yhdysvalloissa
12.09.2011Ydinvoimaloiden määrä on nyt alimmillaan 2000-luvulla
29.08.2011Lapsia kuljettanut linja-auto syttyi palamaan Kirkkonummella
19.08.2011VR yrittää vähentää Pendolinojen hyytymisiä
16.08.201180% hisseistä ei täytä turvavaatimuksia
09.08.2011Bussi ilmiliekeissä - jälleen
21.07.2011WiFi riski hallintaan - TTVK putsaa tavalliset kansalaiset rahoistaan
14.07.2011Bussi paloi rajusti, vain kehikko jäi jäljelle
29.06.2011Nokian vesikriisistä ehdollista - johto ja suunnittelu pesivät kätensä
27.06.2011VR: Palkkio Rekolan tuhotyön tiedoista
13.06.2011Rikotut junaradan turvalaitteet sotkevat junaliikennettä pääradalla.
13.06.2011Suomalaisyritys mokasi kytkennät - junat törmäyskurssilla Ruotsissa
08.06.2011Kemikaalitapaturma: Säiliöauton kuljettaja menehtyi
02.06.2011Oikeuskäytäntö erilainen: päiväsakko vs. vahingonkorvaus?
02.06.2011Pääradan tulipaloista syytetty mies kiistää
02.06.2011Syyttäjä vaatii Nokian puhdistamonhoitajalle ehdollista
26.05.2011Air France -turman syynä sakkaus
21.05.2011STUK: Ydinvoimalaitosten varautuminen häiriöihin selvitetään
12.05.2011Puolustusvoimat arvostelee Sisun kuorma-autoja
21.04.2011Olkiluodon kuolemanturmasta sakkorangaistuksia
21.04.2011BP vaatii 28 Mrd eur lauttavalmistaja Transoceanilta.
15.03.2011Olkiluoto sietää 3.5 m meriveden pinnan nousun
26.01.2011Toyotan korjauskutsu polttoainevuodon takia
04.12.2010Kuormanosturi kyykytti jälleen..
25.11.2010Kuormanostureissa yhä vakava turvallisuuspuute?
12.11.2010update: A380:n moottorivian syy selvillä
10.11.2010Tulipalo: risteilijä ajelehtii sähköttä.
05.11.2010Qantas: Vika tai suunnitteluvirhe hajotti A380:n moottorin.
13.09.2010Vaarallisten tuotteiden takaisinvedot lisääntyneet
16.08.2010Artikkeli: RAM-analyysi, käytännön näkökulmia
01.07.2010Polemiikki: Ydinvoiman suojavyöhykkeet?
30.04.2010Kirjasto: pdf ym downloads, viim 04.2010
06.04.2010Reliability blogi
22.12.2009Linkit, upd 052010: tuotevaroituksia, takaisinvetoja (Toyota), viranom. ym.
22.10.2009Uusia kursseja: Risk Management Systems, RCM, FMEA etc.
21.10.2009Kysely/Survey results: the most popular topic is..
15.04.2009Yhteistyö - Partnerships