Riskien Maailma

Air France -turman syynä sakkaus

26.05.2011

Saksalaisen Der Spiegel -lehden haastatteleman asiantuntijan mukaan Air Francen koneen putoamisen syynä oli sakkaus.

Tekniikka ja Talous/ Kia Kalliola, 23.5.2011

Lehdelle tiedon on antanut koneen mustien laatikoiden sisältämiä tietoja analysoimassa ollut, nimettömänä pysyvä asiantuntija. Hän kuitenkin korostaa, ettei onnettomuuden tarkkoja syitä tiedetä.

Asiantuntijan mukaan näyttää siltä, että koneen pitot-putket jäätyivät, mikä ilmeisesti johti sakkaukseen. Pitot-putkien toimintahäiriön jälkeen kone nousi nopeasti, mikä lehden mukaan oli sakkauksen mahdollinen syy.

Sakkauksessa ilmavirtaus irtoaa siiven pinnalta ja lentokoneen siipi menettää osan nostovoimasta. Tämän vuoksi kone alkaa vajota. Kone on usein oikaistavissa ja jopa ohjattavissa sakkauksesta huolimatta.

Pitot-putkien avulla lentokoneen lentäjät voivat seurata koneen nopeutta. Onnettomuuskoneella oli ollut aiemminkin ongelmia pitot-putkien jäätymisestä aiheutuvien virheellisten nopeusmittausten takia. Samaa ongelmaa oli esiintynyt muissakin A330-tyypin koneissa. Virheelliset lukemat ovat johtaneet ongelmiin useilla lennoilla.

Air France ei ollut vielä vaihtanut koneen pitot-sensoreita, vaikka se olikin Airbusin suosituksen perusteella suunnitelmissa. Suositus ei ollut kuitenkaan pakottava.

Air Francen lennolla 447 ollut Airbus A330-200 syöksyi mereen 1. kesäkuuta 2009 Atlantin yllä.

15.09.2011Kaksi kuollut Norjan laivapalossa
13.09.2011Kodin vaarallisimmat vimpaimet listattu Yhdysvalloissa
12.09.2011Ydinvoimaloiden määrä on nyt alimmillaan 2000-luvulla
29.08.2011Lapsia kuljettanut linja-auto syttyi palamaan Kirkkonummella
19.08.2011VR yrittää vähentää Pendolinojen hyytymisiä
16.08.201180% hisseistä ei täytä turvavaatimuksia
09.08.2011Bussi ilmiliekeissä - jälleen
21.07.2011WiFi riski hallintaan - TTVK putsaa tavalliset kansalaiset rahoistaan
14.07.2011Bussi paloi rajusti, vain kehikko jäi jäljelle
29.06.2011Nokian vesikriisistä ehdollista - johto ja suunnittelu pesivät kätensä
27.06.2011VR: Palkkio Rekolan tuhotyön tiedoista
13.06.2011Rikotut junaradan turvalaitteet sotkevat junaliikennettä pääradalla.
13.06.2011Suomalaisyritys mokasi kytkennät - junat törmäyskurssilla Ruotsissa
08.06.2011Kemikaalitapaturma: Säiliöauton kuljettaja menehtyi
02.06.2011Oikeuskäytäntö erilainen: päiväsakko vs. vahingonkorvaus?
02.06.2011Pääradan tulipaloista syytetty mies kiistää
02.06.2011Syyttäjä vaatii Nokian puhdistamonhoitajalle ehdollista
26.05.2011Air France -turman syynä sakkaus
21.05.2011STUK: Ydinvoimalaitosten varautuminen häiriöihin selvitetään
12.05.2011Puolustusvoimat arvostelee Sisun kuorma-autoja
21.04.2011Olkiluodon kuolemanturmasta sakkorangaistuksia
21.04.2011BP vaatii 28 Mrd eur lauttavalmistaja Transoceanilta.
15.03.2011Olkiluoto sietää 3.5 m meriveden pinnan nousun
26.01.2011Toyotan korjauskutsu polttoainevuodon takia
04.12.2010Kuormanosturi kyykytti jälleen..
25.11.2010Kuormanostureissa yhä vakava turvallisuuspuute?
12.11.2010update: A380:n moottorivian syy selvillä
10.11.2010Tulipalo: risteilijä ajelehtii sähköttä.
05.11.2010Qantas: Vika tai suunnitteluvirhe hajotti A380:n moottorin.
13.09.2010Vaarallisten tuotteiden takaisinvedot lisääntyneet
16.08.2010Artikkeli: RAM-analyysi, käytännön näkökulmia
01.07.2010Polemiikki: Ydinvoiman suojavyöhykkeet?
30.04.2010Kirjasto: pdf ym downloads, viim 04.2010
06.04.2010Reliability blogi
22.12.2009Linkit, upd 052010: tuotevaroituksia, takaisinvetoja (Toyota), viranom. ym.
22.10.2009Uusia kursseja: Risk Management Systems, RCM, FMEA etc.
21.10.2009Kysely/Survey results: the most popular topic is..
15.04.2009Yhteistyö - Partnerships