Riskien Maailma

Olkiluoto sietää 3.5 m meriveden pinnan nousun

15.03.2011

Talouselämä 14.3.2011 (Ismo Virta, http://www.talouselama.fi/uutiset/)

lehti kertoo mm'..Ihan helposti sähkö ei Olkiluosta lopu hätätilanteessa, mutta meneekö sinne varmasti kaikissa oloissa vettä pitämään reaktorisydän turvallisesti pinnan alla?

'Reaktoreissa on moninkertainen hätäsyöttövesijärjestelmä', kertoo tiedotuspäällikkö Juhani Ikonen. 'Reaktorin alla on myös paineen nousun varalta 2800 kuution lauhdutusallas, johon kaasut voi tarvittaessa puhaltaa'.

Kaikki Laitokset ovat Olkiluodossa suunnilleen samalla korkeudella. Jos merivesi nousisi yli 3,5 metriä, se pääsisi voimalan alueelle. Läheskään niin korkealla vesi ei ole koskaan käynyt..'

Kommentteja: Jäähdytysveden laadun äkillistä huonontumista ei ole vielä kommentoitu laitosten taholta. Epäpuhdas vesi saattaisi vaikuttaa jäähdytyskykyyn. Tällaisia jäähdytysveden virtausta mahdollisesti estäviä ns. 'yhteisvian' aiheuttajia voisivat olla:

  • äkillinen meriveden alijäähtyminen
  • öljy- tai kemikaalionnettomuus merellä
  • ahtojäiden nopea muodostuminen kovassa tuulessa

Sama koskee myös Loviisan ydinvoimalaitoksen yksikköjä, jotka sijaitsevat laivakuljetusreittien lähellä.

15.09.2011Kaksi kuollut Norjan laivapalossa
13.09.2011Kodin vaarallisimmat vimpaimet listattu Yhdysvalloissa
12.09.2011Ydinvoimaloiden määrä on nyt alimmillaan 2000-luvulla
29.08.2011Lapsia kuljettanut linja-auto syttyi palamaan Kirkkonummella
19.08.2011VR yrittää vähentää Pendolinojen hyytymisiä
16.08.201180% hisseistä ei täytä turvavaatimuksia
09.08.2011Bussi ilmiliekeissä - jälleen
21.07.2011WiFi riski hallintaan - TTVK putsaa tavalliset kansalaiset rahoistaan
14.07.2011Bussi paloi rajusti, vain kehikko jäi jäljelle
29.06.2011Nokian vesikriisistä ehdollista - johto ja suunnittelu pesivät kätensä
27.06.2011VR: Palkkio Rekolan tuhotyön tiedoista
13.06.2011Rikotut junaradan turvalaitteet sotkevat junaliikennettä pääradalla.
13.06.2011Suomalaisyritys mokasi kytkennät - junat törmäyskurssilla Ruotsissa
08.06.2011Kemikaalitapaturma: Säiliöauton kuljettaja menehtyi
02.06.2011Oikeuskäytäntö erilainen: päiväsakko vs. vahingonkorvaus?
02.06.2011Pääradan tulipaloista syytetty mies kiistää
02.06.2011Syyttäjä vaatii Nokian puhdistamonhoitajalle ehdollista
26.05.2011Air France -turman syynä sakkaus
21.05.2011STUK: Ydinvoimalaitosten varautuminen häiriöihin selvitetään
12.05.2011Puolustusvoimat arvostelee Sisun kuorma-autoja
21.04.2011Olkiluodon kuolemanturmasta sakkorangaistuksia
21.04.2011BP vaatii 28 Mrd eur lauttavalmistaja Transoceanilta.
15.03.2011Olkiluoto sietää 3.5 m meriveden pinnan nousun
26.01.2011Toyotan korjauskutsu polttoainevuodon takia
04.12.2010Kuormanosturi kyykytti jälleen..
25.11.2010Kuormanostureissa yhä vakava turvallisuuspuute?
12.11.2010update: A380:n moottorivian syy selvillä
10.11.2010Tulipalo: risteilijä ajelehtii sähköttä.
05.11.2010Qantas: Vika tai suunnitteluvirhe hajotti A380:n moottorin.
13.09.2010Vaarallisten tuotteiden takaisinvedot lisääntyneet
16.08.2010Artikkeli: RAM-analyysi, käytännön näkökulmia
01.07.2010Polemiikki: Ydinvoiman suojavyöhykkeet?
30.04.2010Kirjasto: pdf ym downloads, viim 04.2010
06.04.2010Reliability blogi
22.12.2009Linkit, upd 052010: tuotevaroituksia, takaisinvetoja (Toyota), viranom. ym.
22.10.2009Uusia kursseja: Risk Management Systems, RCM, FMEA etc.
21.10.2009Kysely/Survey results: the most popular topic is..
15.04.2009Yhteistyö - Partnerships