Riskien MaailmaTulipaloriski: A380-superjumbon moottorikiinnikkeisiin muutoksia05.10.2011 Osaan lentokonevalmistaja Airbusin A380-koneiden moottorikiinnikkeistä olisi tarpeen tehdä muutoksia tulipaloriskin takiakertoo Bloomberg. (Tekniikka ja Talous 5.10.11, Laura Lähdevuori) Kiinnikkeissä, joita käytetään A380-superjumboissa Rolls Roycen valmistamien Trent 900 -moottorien kiinnittämiseen koneen siipiin, on paljastunut ylikuumenemisongelmia. Ylikuumeneminen ilmeni Airbusin omalla testilennolla, ja yhtiö antoi heinäkuun lopussa asiasta tiedotteen lentoyhtiöille. Euroopan lentoturvallisuusviraston (EASA) mukaan kyseinen ylikuumenemisen riski voi johtaa tulipaloon. Virasto on nyt ehdottanut direktiiviä, joka velvoittaisi lentoyhtiöt asentamaan ilmanvaihto-aukkoja osaan rakenteita peittävistä paneeleista. EASA on toiminut asiassa normaalin käytännön mukaisesti Airbusin oman ilmoituksen jälkeen. Suhteellisen pitkä viive viraston toiminnassa kertoo kuitenkin, ettei se pidä tilannetta kovin vakavana. Ongelma ei koske 380-koneita joissa on Engine Alliancen turbiinit, jotka on valmistanut General Electric ja Pratt and Whitney. |