Riskien MaailmaATR-72: Siperian turmakone oli Finnairin vuoteen 200802.04.2012 Pudonneen ATR-72-koneen pilotin piti juhlia 28-vuotissyntymäpäiväänsä huomenna.IL - 2.4.2012. ANNE KAURANEN anne.kauranen@iltalehti.fi Kone syöksyi maahan noin 10 minuuttia noususta. Lentoyhtiö UTairin omistama potkuriturbiinikone ATR-72 putosi aikaisin tänä aamuna Tjumenissa Siperiassa. Finnairin viestintäpäällikkö Päivyt Tallqvist vahvistaa, että tuhoutunut kone kuului Finnairin kalustoon vuosina 1999-2008. Kone lensi Viroon rekisteröidyn Aero Airlinesin väreissä vuosina 2003-2008. Aero Airlines on Finnairin kokonaan omistama tytäryhtiö. Ranskalais-italialainen kone valmistui vuonna 1992. Koneen ensimmäinen omistaja oli taiwanilainen Transasia Airways, joka otti sen käyttöön vuonna 1993. Venäläisyhtiön UTair osti koneen vuonna 2008. Samalla yhtiöllä on 32 muutakin ATR:n valmistamaa konetta. Tämän aamun onnettomuudessa kuoli ainakin 31 ihmistä. Venäjän hätätilaministeriön mukaan loukkaantuneita on 12. Kone oli matkalla Tjumenista öljykaupunki Surgutiin. Turmassa kuollut koneen kapteeni Sergei Antsinu olisi juhlinut huomenna 28-vuotissyntymäpäiväänsä. Hän oli kotoisin Surgutista ja ehti työskennellä UTairin palveluksessa vuodesta 2008. Asiasta kertoi venäläinen talouslehti RBK. ------------------------------------------------------------ lisää: - Koneelle tehtiin raskashuolto osana koneen myyntiä ja luovutusta toukokuussa 2008, Finnairin viestintäpäällikkö Päivyt Tallqvist kertoo. Tallqvist vahvistaa, että kyseinen kone lensi Finnairin väreissä vuosina 1999-2008. Finnair myi koneen Venäjälle kesäkuussa 2008. - Koneen omistava UTair on vastannut huollosta myynnin jälkeen. Tallqvist kertoo itsekin seuranneensa tietoja lentoturmasta kauhistuneena. - Tämä on todella järkyttävä tapaus, hän sanoo. Finnair koulutti: Finnair järjesti venäläisyhtiölle myös huoltokoulutusta paikan päällä Siperiassa ennen koneen luovuttamista uudelle omistajalleen. - Osana koneen kauppaa oli linjahuoltopalvelua ja -koulutusta, jotka loppuivat syyskuussa 2008, Tallqvist kertoo. Siperiaan matkusti tuolloin joitakin Finnairin mekaanikkoja ja työnjohtajia kouluttamaan venäläisiä huollossa, koska ATR-72 oli UTairille uusi konetyyppi. Tallqvistin mukaan tämä kuului osaksi konekauppoja. Syyskuun 2008 jälkeen Finnair ei ole osallistunut koneen huoltoon millään tavalla. Finnair hankki koneen aikanaan Taiwanista. Tallqvistin mukaan yli 20 vuoden käyttöikä ei ole lainkaan poikkeuksellinen lentokoneelle. - Tällaisten koneiden käyttöikä voi olla erittäin pitkä, kun ne huolletaan asianmukaisesti.
|