Riskien MaailmaAutomalleja vedetään takaisin enemmän kuin myydään29.10.2013 Automalleja vedetään pois markkinoilta erilaisten vikojen takia, mikä maksaa valmistajille kymmeniä miljardeja joka vuosi. Takaisinvedoista aiheutuu päänvaivaa myös autoteollisuuden muille toimijoille, kuten jälleenmyyjille, insinööreille ja lakimiehille, Automotive News kertoo.Lähde: Kauppalehti 29.10.2013. Antti Lehmusvirta. Viimeisen kahden vuoden aikana kevyiden ajoneuvojen markkinoilla on nähty automallien takaisinvetoja keskimäärin joka toinen tai joka kolmas päivä. Se on tuplasti enemmän kuin kaksikymmentä vuotta sitten. Viime vuosina markkinoilta poisvedettyjä ajoneuvoja on kappalemääräisesti enemmän kuin myytyjä ajoneuvoja, Automotive Newsin analyysi paljastaa. Viime vuonna takaisinvetoja oli 154 kappaletta ja ne koskettivat yhteensä 14,2 miljoonaa ajoneuvoa ja 15 eri mallia. Trendi on jatkunut kuluvana vuonna. Syyskuuhun mennessä takaisinvetoja oli yli 140 kappaletta, mikä pitää sisällään 18,5 miljoonaa ajoneuvoa. ”Nämä voivat olla todella kalliita asioita riippuen siitä, minkä luonteinen ongelma on kyseessä. On vaikea kuvitella, että pienenkään vian korjaamisesta selvittäisiin alle sadalla dollarilla per ajoneuvo. Lisäksi siitä koituu muita kustannuksia. Johdon pitää työskennellä ongelman selvittämiseksi. Joten kyllä, se tulee erittäin kalliiksi”, J.D. Power and Associatesin laadunvalvonnan varajohtaja Dave Sargent sanoo Automotive Newsin haastattelussa. Yhä tiukempaaAsiantuntijoiden mukaan takaisinvetojen kasvavaan määrään vaikuttavat muun muassa tiukentuneet turvallisuusvaatimukset. Sargentin mukaan autovalmistajat vetävät aiempaa herkemmin malleja pois markkinoilta. ”Kukaan ei halua joutua syytetyksi laatuvaatimusten huomiotta jättämisestä”, Sargent sanoo. Safety Reasearch & Strategiesin johtaja Sean Kane pitää suurimpana syypäänä internetiä. ”Kuluttajilla on aiempaa paremmat mahdollisuudet valittaa. Kaikilla on pääsy maailmanlaajuiseen verkkoon, jollaista ei ollut vielä 1990-luvun alussa. Valmistaja ei enää hallitse kerrontaa kokonaan, ja uskon sen olevan päätekijä siinä, miksi asioihin puututaan nykyään useammin”, Kane sanoo. Viranomaisten mukaan valmistajien on totuteltava kohonneisiin vaatimuksiin ja siihen, että tarkempi analyysi tuo ilmi puutteita esimerkiksi turvallisuusasioissa. Viranomaiset näkevätkin internetin mahdollisuutena puuttua epäkohtiin paremmin. |