Riskien MaailmaTeslan S:n tulipalo herättää vakavia kysymyksiä sähköautojen turvallisuudesta08.10.2013 Litiumioniakut palavat ärhäkkäästi, ja ne on vaikea sammuttaa, kertoo Technology Review.Viime viikolla uutisoitiin, että yhden Tesla Model S:n akut syttyivät tuleen. Uutinen oli sikäli arvoton, että Teslat ovat syttyneet tuleen kymmenen kertaa harvemmin kuin autot keskimäärin Yhdysvalloissa.Tekniikka ja Talous 8.10.2013. Janne Luotola. T&T Uutiskirje. Keskimäärin joka 1738. auto syttyy tuleen Yhdysvalloissa. 20 000 Teslasta vain yksi on syttynyt. Kysymys sähköautojen turvallisuudesta on kuitenkin vakava. Litiumioniakut ovat herkkiä. Mobiililaitteiden akut ovat sytyttäneet tulipaloja, Boeingin Dreamliner joutui lentokieltoon viallisten akkujen takia ja Chevy Volteja syttyi tuleen, kun akut kastuivat. Teslan akut syttyivät kuitenkin törmäyksen voimasta eivätkä itsestään. Litiumioniakkujen ongelmana on se, että jos ne syttyvät ulkoisestakin syystä, palo leviää salamannopeasti koko akustoon. Lisäksi akkupalon sammuttaminen on hankalaa. Palomiehet luulivat akkujen jo sammuneen lopullisesti, kun ne syttyivät yllättäen uudestaan. Akkujen elektrolyytti palaa altistuessaan tarpeeksi kuumassa hapelle, joten palomiehet olivat tukahduttaneet akun. Ilmeisesti akut voivat tulikuumina kuitenkin tuottaa happea itse, ja akku voi roihahtaa itsekseen. Toistaiseksi palomiehillä ei ole kattavaa ohjeistusta akkujen sammutuksesta. Autossa on myös toinen ongelma: akut pitää suojata hyvin. Törmäystesteissä Tesla Model S ei ole koskaan syttynyt palamaan, mutta tositilanteessa sekin näyttää mahdolliselta. |