Riskien MaailmaSähkövika sotki metroliikennettä03.01.2013 Kampin metroasemalla ilmennyt sähkövika sotki metroliikennettä keskiviikkona aamupäivällä. Vain yhtä raidetta pystyttiin käyttämään, ja junien vuoroväliä jouduttiin harventamaan noin 15 minuuttiin.HS 2.1.2012 - Marja Salomaa (Otsikko muutettu) Aseman itäisen vaihteen kääntölaitteessa esiintynyt sähkövika pakotti HKL:n vaihtamaan viallisen moottorin oikopäätä. ”Uusi ohjausjärjestelmä ei päästänyt metrojunia vaihteen yli ennen kuin viallinen komponentti oli vaihdettu, sanoo metron valvomomestari Markku Kari. Vanhassa järjestelmässä turvalaiteasentajat olivat voineet ohittaa vian, ja ratamiehet olisivat voineet lukita vaihteen suoralle, jossa asennossa se normaalistikin on. ”Liikenne olisi jatkunut, ja me olisimme voineet korjata vian yöllä. Nyt ei voitu näin toimia”, sanoo Kari. Kampin aseman tätä nimenomaista kääntölaitetta tarvitaan vain niissä poikkeustapauksissa, joissa Rautatientorin metroasemalle kulkevat junat joudutaan ohjaamaan vastakkaiselle laiturille. Kääntölaitteen sähkövika ei sinänsä liittynyt vuoden lopulla käyttöön otettuun uuteen ohjausjärjestelmään millään tavoin. Uusi järjestelmä on kuitenkin vanhaa ohjausjärjestelmää armottomampi. Kari arvioi, että vastaavanlaisia kääntölaitteen sähkövikoja voi ilmetä 2–3 kertaa vuodessa. Vaihteen sijainnista riippuen korjaustoimet aiheuttavat jatkossa aina samanlaiset poikkeusjärjestelyt. ”Uusi moottori jouduttiin tuomaan dieselkäyttöisellä työkoneella varikolta Kamppiin. Sen paikalle saaminen ei siis ole yksinkertaista, ja vaihdossa tarvittiin nosturia”, summaa Kari. |