Riskien MaailmaAir France -turman syynä sakkaus26.05.2011
Saksalaisen Der Spiegel -lehden haastatteleman asiantuntijan mukaan Air Francen koneen putoamisen syynä oli sakkaus.Tekniikka ja Talous/ Kia Kalliola, 23.5.2011 Lehdelle tiedon on antanut koneen mustien laatikoiden sisältämiä tietoja analysoimassa ollut, nimettömänä pysyvä asiantuntija. Hän kuitenkin korostaa, ettei onnettomuuden tarkkoja syitä tiedetä. Asiantuntijan mukaan näyttää siltä, että koneen pitot-putket jäätyivät, mikä ilmeisesti johti sakkaukseen. Pitot-putkien toimintahäiriön jälkeen kone nousi nopeasti, mikä lehden mukaan oli sakkauksen mahdollinen syy. Sakkauksessa ilmavirtaus irtoaa siiven pinnalta ja lentokoneen siipi menettää osan nostovoimasta. Tämän vuoksi kone alkaa vajota. Kone on usein oikaistavissa ja jopa ohjattavissa sakkauksesta huolimatta. Pitot-putkien avulla lentokoneen lentäjät voivat seurata koneen nopeutta. Onnettomuuskoneella oli ollut aiemminkin ongelmia pitot-putkien jäätymisestä aiheutuvien virheellisten nopeusmittausten takia. Samaa ongelmaa oli esiintynyt muissakin A330-tyypin koneissa. Virheelliset lukemat ovat johtaneet ongelmiin useilla lennoilla. Air France ei ollut vielä vaihtanut koneen pitot-sensoreita, vaikka se olikin Airbusin suosituksen perusteella suunnitelmissa. Suositus ei ollut kuitenkaan pakottava. Air Francen lennolla 447 ollut Airbus A330-200 syöksyi mereen 1. kesäkuuta 2009 Atlantin yllä. |